2012. március 12., hétfő

Woodlore

Na megnézted? -kérdeztem.

Aha. Meg. -felelte, miközben kifújta a mélyen lent tartott füstöt. Úgy tűnt, nem igazán érdekli a dolog, ezért különösen értékeltem, hogy rengeteg munkája mellett erre is szakít időt.

-Nem igazán lehet lefordítani, szó szerint fa-tudomány, szabad fordításban talán fa-ismeret.

-Valami ilyesmire tippeltem én is, bólogattam és arra gondoltam, mégsem írom meg a hajnali félálomban kiötlött késes történetet. Túl erőltetett lenne. Amúgy sincs kedvem poénkodni.

-Ennek végre jó a markolata. -mondta.

-Anyádat. -gondoltam, de hangosan csak ennyit mondtam: -Hogy érted?

-Hát elég hosszú. -fogta markába a 12,5 centis fehér-kőris markolatot.



-Na igen. -Nem születhet mindenki ekkora jetinek. -vontam meg a vállam barátom nagy kezére célozva.
-Neked a 10 centis markolat 3 ujjas...

-Anyádat! -mondta szeretettel.

-A tiédet! -zártam le a finom, baráti évődést.

-És ez a narancssárga biszbasz itt micsoda?

-Azt bakninak híjják. Mikarta. Bakonyi Reebook pólójából csináltam tavaly májusban. Láthatod rajta, hogy márkás cucc, mer' lassan egy éve kint rohad a konyhaablakban, azt' mégse fakult ki.



-Ja. Bakonyi mindig adott az ilyenekre.

-Úgy érted sznob?

-Deeehogyis. Csak irigykedünk. És a pengével mi a helyzet?

-Szerszámacél, holkeres leélezéssel. -feleltem, miközben arra gondoltam, hogy egy civil sosem fogja megérteni, mekkora szívás vizes köszörűvel élprofilt nyalni a HSS-re. A kőris kézi csiszolásáról ne is beszéljünk...

-Jó éles. -állapította meg.

-Ezt figyeld- mondtam kézbevéve a Soproni Fekete Démon alatti LIDL katalógust, majd egyenletes mozdulatokkal, erőlködés nélkül finom szeleteket vágtam a vékony papírból.

-Duurva. -Éreztem ,hogy most tényleg le van nyűgözve.

-Mindegyik késem ilyen. -füllentettem nagyképűen, az órámra pillantva. -Basszus! Mennem kell. Azt ígértem, 8 körül otthon leszek. Köszi a fordítást!

-Nincs mit.

-Aztán valamelyik hétvégén tényleg kirúghatnánk a hámból. -mondtam el az évek óta kötelezően elhangzó mondatot.

-Ja! -vágta rá a határozottan, de ugyanakkor minden meggyőződés nélkül.

Később a kihalt nyolcason, miközben kerék közé véve a felezőt, ráérősen krúzoltam hazafelé, a lehalkított Kossuthon Bannergéza szövegelt a fővárosi önkényes lakásfoglalók okozta anyagi és erkölcsi károkról.

Elgondolkodtam: ilyen egy kanbuli, ha az ember felnő. Hasonlít a délibábhoz: jó volna már ott lenni, de ha oda is érnék, már nem tudnék vele mit kezdeni...

Asszem holnap veszek Soproni Fekete Démont. Remek sör!





A tollat édesanyám találta egy túlélőtúra alkalmával:


Áll mint katiban a gyerek:





10 megjegyzés:

  1. Szervusz Marci !

    Úgy gondoltam, megvárom amíg lesz egy olyan késed, amit én is el tudnék képzelni a kezemben. Első pillantásra annak tűnt. de aztán elolvastam a méretét. Lelombozódtam. Pedig ezt a kést én is elfogadnám. Pontosan olyan ez a kés, mint amilyenre gyerekkoromban vágytam. Amikor indián voltam. És amikor a tollat is megláttam, nagyot dobbant a szívem. Köszönöm hogy visszavittél egy pár percre a kissé már megkopott emlékeimbe.

    AMA.

    VálaszTörlés
  2. Nincs mit. Éreztem, hogy az a toll még jó lesz valamire.
    Ez valóban egy nagy kés. Megmértem pontosan: 12 cm markolat, 11 cm pengehossz.
    Az én kezemhez még a 9 cm is jó, de hát ezt nem magamra méreteztem...
    esetleg rakok majd fel egy képet kézben tartva.

    Üdv: Marci

    VálaszTörlés
  3. Kedves Márton!
    Nekem nagyon tetszik ez a kés, nekem ez a stílus jön be leginkább. A markolat mérettel kapcsolatban van valami konvenció? Én minden késem tervezésekor 12-12.5 cm nyelet méretezek és 11-13 cm pengét, azaz össz. max 25 cm. Ez már nagynak számít?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Ed!

      Szerintem nincs konvenció. Igazából egyáltalán nem nagy ez a kés, ha pl. erdőbe mész. De mindennapos használatra nem túl praktikus. Ettől függetlenül nekem is nagyon bejön, elég jól használhatónak tűnik. Remek a fogása, a súlyelosztása. A kőrisfába meg egyenesen beleszerettem. Tükörpolír, élőben sokkal szebb, mint képen. Azér' nem volt hülye, aki kitalálta ezt!

      Törlés
  4. Szia Marci!

    Nekem tetszik ez a kés, főleg a markolat, annak is a formája. Méretek. Igen végül is ez használat és használófüggő. A én tenyeremnek bőven elég egy 110 es markolat is.
    Szép munka, gratulálok.

    Zsombor

    VálaszTörlés
  5. Helló Zsombor Kolléga! Nekem annyira kicsi a kezem, hogy 9.5 cm is elég. Ebben a markolatformában az az igen faszányos, hogy ha rendesen a tövénél fogod, mindegy mekkora kezed van, max. túllóg rajta, ahogy a képen is látod. Kellemes hosszúhétvégét!

    VálaszTörlés
  6. Megkésve bár, de posztolok: minden egyes új munkádon látszik a fejlődés, hová fog ez vezetni?? Nemsoká megszületik a TÖKÉLETES kés. Zsírok a képek, jó az iromány, csak így tovább!!

    VálaszTörlés
  7. Tetszetős kés, jó írás.

    VálaszTörlés